کد خبر: 1231370
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
نکته جالبی که درباره آخرین پادشاه مطرح شده این است که نقطه پایان این سریال نه موضوع فرار شاه از ایران بلکه با موضوع تسخیر لانه جاسوسی امریکا در ایران از سوی دانشجویان پیرو خط امام به پایان می‌رسد.
 نوید پارسا

جوان آنلاین: نتفلیکس با الهام از سریال «تاج» «آخرین پادشاه» را درباره نزدیک به چهار دهه حکومت رژیم پهلوی می‌سازد. 

رسانه معتبر ورایتی در خبری اختصاصی اعلام کرده که پس از تولید و انتشار «تاج»، مجموعه‌ای با موضوع خانواده‌سلطنتی بریتانیا، این کمپانی تصمیم به‌ساخت سریالی با موضوع نزدیک به چهار‌دهه حکومت محمدرضا‌پهلوی در ایران گرفته است. نام این سریال که از سال‌های پس از جنگ جهانی دوم و به قدرت رسیدن محمدرضا پهلوی آغاز می‌شود، «آخرین پادشاه» است و تا پیروزی انقلاب اسلامی و فراری شدن شاه از سوی مردم و ماجرای تسخیر سفارت امریکا ادامه خواهد داشت. 
نکته جالبی که درباره آخرین پادشاه مطرح شده این است که نقطه پایان این سریال نه موضوع فرار شاه از ایران بلکه با موضوع تسخیر لانه جاسوسی امریکا در ایران از سوی دانشجویان پیرو خط امام به پایان می‌رسد. در واقع ارتباط معنادار و غیرقابل انکار سقوط رژیم پهلوی با اتمام سیطره چند دهه‌ای ایالات متحده بر ایران به عنوان یک موضوع تاریخی موضوعی است که ظاهراً قرار نیست از دید سازندگان این مجموعه دور بماند، اما اینکه این موضوع قرار است با چه پرداختی ارائه شود را نمی‌شود از حالا به طور کامل پیش‌بینی کرد. 
 اینکه پشت پرده ساخت چنین مجموعه‌ای چه کسانی باشند اهمیت پیدا می‌کند. اگر لابی‌های رژیم صهیونیستی در پشت پرده این ماجرا به عنوان حامی مطرح باشند باید شاهد اثری پروپاگاندا درباره رژیم‌پهلوی باشیم، اما بعید است نتفلیکس همه اعتبار و حیثیت حرفه‌ای خود را به پای یک جریان منفور در سطح جهان بریزد. شاه مخلوع دست کم میان بخش عمده‌ای از جهان به عنوان یک دیکتاتور شناخته می‌شود و بعید است این مجموعه با رویکرد سفیدشویی، روند تولید خود را طی کرده باشد، اما اینکه چه مقدار این سریال بتواند با نگاهی بی‌طرفانه ساخته شود موضوعی است که از حالا نمی‌توان به صورت قطعی درباره آن سخن گفت. 
موضوع دیگری که درباره تولید سریالی با موضوع رژیم پهلوی در ایران ایجاد سؤال می‌کند این است که اساساً چرا این موضوع برای نتفلیکس دارای اهمیت بوده است! پیش از این سابقه داشته که هالیوود درباره بخشی از تاریخ ایران دست به تولید فیلم زده باشد. فیلم آرگو با موضوع تسخیر لانه جاسوسی تقریباً یک دهه پیش به کارگردانی بن‌افلک تولید شد و اسکار بهترین فیلم را به خود اختصاص داد با این توضیح که در فرآیندی عجیب و کاملاً غیر مرسوم جایزه این فیلم از سوی میشل‌اوباما همسر رئیس‌جمهور امریکا و از کاخ سفید به کارگردان اعطا شد و به طور عادی این پیام را به همه جهان مخابره کرد که این فیلم با حمایت قاطع دولت امریکا ساخته شده است و به لحاظ سیاسی نمی‌تواند دارای نگاه بی‌طرفانه به تاریخ باشد. همان موقع خیلی‌ها این اقدام را یک گاف تعبیر کردند که می‌توانست اعتبار هنری فیلم را خدشه‌دار کند و تا حدود زیادی هم این اتفاق افتاد، چون از آن زمان تا حالا فیلم نتوانسته جای خود را در میان آثار ماندگار تاریخ سینما تثبیت کند و به طور غیررسمی این تلقی درباره آن وجود دارد که یک اثر پروپاگاندا تولید شده است. همین اتفاق می‌تواند درباره مجموعه‌ای که قرار است از سوی نتفلیکس درباره رژیم پهلوی تولید شود رقم بخورد به خصوص اینکه موقعیت ایران به عنوان یک کشور مقابل سیاست‌های ایالات‌متحده و اسرائیل در جهان روز به روز در بین افکار عمومی کشور‌های غربی و جهان مستحکم‌تر می‌شود. 
باید منتظر ماند و دید آیا نتفلیکس سریالی بی‌طرفانه و روایتگر تاریخ می‌سازد و به سرسپردگی شاه به بریتانیا و امریکا و کودتا علیه دولت دکتر‌مصدق و همچنین جنایات ساواک علیه مخالفان پهلوی و فساد اخلاقی و مالی هزار فامیل پهلوی و فقر و عقب ماندگی ایران در زمان شاه هم می‌پردازد یا سیاست دیگری پشت صحنه ساخت این سریال از سوی این برند نمایش‌خانگی نهفته است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
0
0
بی ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار